Wat leest de leraar Nederlands?

Vandaag verscheen het nieuwe nummer van het Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (TNTL), onder de titel ‘Letterkundige neerlandistiek nu en in het komend decennium’. Het betreft een themanummer naar aanleiding van het symposium Dreef de zwarte bui schaduwend voorbij? dat we vorig jaar organiseerden met de leerstoel Nederlandse Letterkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. In het nummer, waarover ik de redactie voerde met Lotte Jensen en Jos Joosten, staat ook mijn eerste artikel over het Nederlandse literatuuronderwijs. Het gaat over de vraag wat de rol van de docent is in de symbolische productie van literatuur en brengt verslag uit van een kleine enquête onder eerstegraads docenten Nederlands over hun eigen leesgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat deze docenten geen uitgesproken veellezers zijn, zich in hun boekselecties vooral laten leiden door literaire markt en relatief slecht op de hoogte zijn van de literaire actualiteit. Benieuwd naar het onderzoek en de implicaties ervan? Het artikel is hier te lezen. Ook verscheen er een reflectie op het artikel op het literaire weblog Tzum, kwam er een tegenreactie van docent en schrijver Michelle van Dijk, en werd ik naar aanleiding van de resultaten kort geïnterviewd in het programma De Taalstaat (Radio 1).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s