Een nieuw licht op het ‘Het gouden ei’

Al jaren is Het gouden ei (1984) van Tim Krabbé het meest gelezen boek in de bovenbouw havo/vwo van het voortgezet onderwijs. Maar hoe gaan docenten Nederlands nu eigenlijk met dat boek om? In een nieuw artikel, deze week verschenen in Vooys, laat ik zien dat Het gouden ei in het onderwijs (nog altijd) heel sterk vanuit de structuralistische verhaalanalyse wordt benaderd, en stel ik twee alternatieve benaderingen voor om in het onderwijs te gebruiken. Ik laat zien hoe je de novelle kunt lezen als een commentaar op de relatie fictie/werkelijkheid, en ik lees het boek representatiekritisch – want Het gouden ei bevat nogal wat problematische passages vanuit feministisch en postkoloniaal perspectief.

Mede op basis van dit onderzoek schreef ik ook een opiniestuk in de Volkskrant (24-6-2021), waarin ik een lans breek voor representatie-analytische benaderingen in het literatuuronderwijs op de middelbare school. Het stuk is hier te lezen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s